Home / Topics / Social media: hoe je weg te vinden in deze mist

Social media: hoe je weg te vinden in deze mist

Social media is een krachtig hulpmiddel voor verkopers op afstand, omdat het je in staat stelt om direct in contact te komen met je doelgroep en je merkbekendheid te vergroten. Echter, juist omdat alles en iedereen zoveel sneller met elkaar in contact staan, is het opvallen nog belangrijker geworden. Je moet worden gezien. Social Media is niet alleen een middel om te connecten, maar ook om je duidelijk te onderscheiden. Hier geven we de redenen en wat handvaten om hier adequaat op in te spelen.

  1. Doelgroep bereik
    Social media platforms hebben een enorm gebruikersbestand en stellen je in staat om een breed scala aan potentiële klanten te vinden en bereiken. Door actief te zijn op de bekende platforms zoals Facebook, Instagram, Twitter en TikTok, kun je je merknaam verspreiden en je doelgroep effectief targeten op basis van demografische gegevens, interesses en gedrag. Daarvoor moet je uiteraard eerst een idee hebben welke doelgroepen je voor ogen hebt zodat je niet alleen hen weet te vinden, maar ook weet te raken. Dit onderdeel wordt vaak vergeten door ondernemers. Met het raken kun je je juist onderscheiden.
  2. Klantbetrokkenheid
     Social media stelt verkopers op afstand in staat om een directe dialoog aan te gaan met hun klanten. Je kunt vragen beantwoorden, feedback verzamelen, klachten oplossen en een persoonlijke band opbouwen met je doelgroep. Als je goed je social media wilt onderhouden gaat het niet alleen om posten, maar ook reageren. Niet alleen binnen jouw pagina’s, maar juist ook externe. Het bevorderen van klantbetrokkenheid via social media kan resulteren in een loyale klantenbasis en positieve mond-tot-mondreclame, oftewel reclame van je merk dat zich automatisch verspreid tussen de klanten vanwege een goede ervaring.
  3. Merkbekendheid en promotie
    Social media biedt een platform om je merkverhaal te vertellen en je producten of diensten te promoten. Je kunt visuele content delen om je producten te presenteren en de voordelen ervan te benadrukken. Denk hierbij aan wat jouw merk en producten in essentie toevoegen aan een leven van je doelgroep. Alleen een afbeelding zegt niet genoeg, het moet een specifieke insteek geven. Kleding kan bijvoorbeeld status geven, comfort brengen of je scharen in een groep.
  4. Sociale bewijskracht en reviews
    Klanten hechten veel waarde aan de meningen en ervaringen van anderen blijkt uit onderzoeken. Social media stelt klanten in staat om hun ervaringen met je producten of diensten te delen en reviews achter te laten. Positieve reviews en sociale bewijskracht kunnen het vertrouwen van potentiële klanten vergroten en hen overtuigen om bij jou te kopen. Maar onderschat klanten hierin niet. Een eigen of neppe review hebben ze door. Zorg daarom voor oprechte reviews door hier beloningen aan vast te stellen. En hoe gek het ook kan klinken zijn er soms ook negatieve reviews nodig om iets echter en daarmee gewilder over te laten komen.
  5. Marktinzichten
    Social media platforms bieden waardevolle inzichten in het gedrag en de voorkeuren van je doelgroep. Je kunt gegevens en analyses gebruiken om je marketingstrategie te optimaliseren, je doelgroep beter te begrijpen en gerichte advertentiecampagnes uit te voeren. Het is belangrijk om een doordachte social media strategie te ontwikkelen die aansluit bij je bedrijfsdoelen en doelgroep. Kies de juiste platforms, creëer relevante en boeiende content, en onderhoud actief je social media aanwezigheid om de voordelen van social media voor je verkopen op afstand te maximaliseren.